Balans

Waarom zijn balansoefeningen zo goed voor je? Ten eerste staan balansoefeningen symbool voor balans in je lichaam en geest. Als je je lichaam en geest onder controle hebt, kun je beter in balans blijven staan. Een balanshouding is dan ook een goede spiegel voor hoe druk je in je hoofd bent en hoe geco√∂rdineerd en geconcentreerd je in een balanshouding kunt staan.

Daarnaast train je ook je focus. Op het moment dat je je aandacht niet goed bij de oefening hebt, zal je merken dat je uit de houding valt.

Balansoefeningen helpen je daarnaast om je bewust te worden van het hele lichaam. Ieder lichaamsdeel moet meedoen om in balans te blijven en niet uit de houding te vallen. Balansoefeningen zijn dus een goede training voor de bewustwording van je lichaam en je proprioceptie (waar je lichaam zich in tijd en ruimte bevindt).

Ook voor ouderen is het nuttig om balans en evenwichtsoefeningen te doen. Ouderen vallen vaak, wat vaak leidt tot gebroken heupen en een lang herstel. Wanneer ouderen balansoefeningen trainen, wordt de kans op op vallen aanzienlijk kleiner. Wist je dat je evenwichtsorgaan vanaf je 35e afneemt? Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met je balans trainen.

Balansoefeningen zijn dus erg belangrijk, maar voor veel mensen wel lastig. Hieronder daarom 5 tips die je helpen om je balans in Yogahoudingen te verbeteren.

1. Zorg ervoor dat je stevig staat

2. Wees je bewust van het bekken

3. Heel je lichaam doet mee

4. Kijk naar een vast punt

5. Focus je op de ademhaling